صدقہ مال و دولت کی ضمانت

موسم

قیمتیں

ٹرانسپورٹ

گوگل نیوز پر ہمیں فالو کریں

رسولِ اکرم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے ہمیں متنبہ فرمایا کہ ہر قوم ایک فتنہ یا آزمائش سے گزرتی ہے اور امت مسلمہ کی آزمائش مال ہے، حدیثِ نبوی ﷺ ہے کہ ’’بے شک ہر قوم کے لیے ایک فتنہ ہے اور میری امت کا  فتنہ مال و دولت ہے۔” (ترمذی، ریاض الصالحین 480) اسلام تسلیم کرتا ہے کہ انسان کم معاشی وسائل پر اکتفا کرنے والے نہیں ہیں ، یہ اپنے مفاد کے لیے دولت کا پیچھا کرتے ہیں، جو کہ بہت سے معاشی نظریات کا بنیادی اصول ہے۔ تاہم، اسلام جانتا ہے کہ انسان اکثر ذاتی تعصبات کی بنیاد پر سب سے بہتر فیصلے کرتے ہیں۔ لہٰذا، قرآن و سنت نے معاشرے کو بہتر بنانے اور معاشی رویے پر اثر انداز ہونے والے نفسیاتی طریقہ کار کی وضاحت کے لیے بنائے گئے معاشی اصول متعارف کرائے ہیں۔

زکوٰۃ کی ادائیگی عبادت کا ایک معاشی ستون ہے جو اس بات کی وضاحت کرتا ہے کہ اسلام دولت کو عبادت سے الگ نہیں کرتا۔ قرآن کی بہت سی آیات ہماری رہنمائی کرتی ہیں کہ دولت کیسے حاصل، خرچ اور سرمایہ کاری کیلئے استعمال جائے۔ قانونی ہدایات کے علاوہ، قرآن و سنت دولت کی نفسیات پر توجہ مرکوز کرتے ہیں، جو مناسب معاشی انتخاب کا ایک معیار ہے۔

سلمان رشید کے مزید کالمزپڑھیں:

دکھ اور پریشانی کا اسلامی علاج

اسلام میں سوال کی اہمیت

تاہم، نئی کلاسیکی معاشیات موجودہ معاشی عالمی نظریات پر غلبہ رکھتی ہے، جس میں اسلامی دنیا اور جدید سرمایہ داری کی بنیاد شامل ہے۔ نئی کلاسیکی معاشیات بہت انفرادیت پسند ہے جو معاشی رویے کے کلیدی محرک کے طور پر خودی پر زور دیتی ہے۔ نیز، اس قسم کی معاشیات تین مثالی مفروضوں پر منحصر ہے جو انسانوں کے پاس ہے: (1) لامحدود عقلیت (2) لامحدود قوت ارادی (3) لامحدود خود غرضی۔ ہمیں سرمایہ داری کی ذہنیت اور ان کے درمیان فرق کو سمجھنے کے لیے اسلامی مالیاتی نقطہ نظر کا جائزہ لینے کی ضرورت ہے۔

جیسا کہ پہلے ذکر کیا گیا ہے، نئی کلاسیکی معاشیات اور سرمایہ داری اپنی ذات سے متعلق ہیں۔ سرمایہ داری ہمیں یہ ماننے کے لیے پروگرام کرتی ہے کہ دولت کا حصول صرف اور صرف انفرادی کوششوں کی وجہ سے ہوتا ہے اور اس طرح اس فرد سے تعلق رکھتا ہے جو اسے بناتا ہے۔ اس کے بعد فرد فیصلہ کرتا ہے کہ وہ اپنی دولت کے ساتھ کیا کرنا چاہتا ہے۔ اس کے علاوہ  سرمایہ دارانہ ذہنیت اس تصور پر مبنی ہے جو معیشت دیتی ہے۔ فرد اپنی مرضی کے حصول کے لیے بے رحم مسابقت میں حصہ لیتا ہے۔ سرمایہ داری محدود ذہنیت پیدا کرتی ہے جس میں فرد کبھی مطمئن نہیں ہوتا اور اسے ہمیشہ زیادہ کی ضرورت ہوتی ہے۔

مندرجہ بالا کو اسلامی مالیاتی ذہنیت سے موازنہ کریں۔ سرمایہ داری اس بات کی وکالت کرتی ہے کہ فرد دولت کا مالک ہے جبکہ اسلام ہمیں سکھاتا ہے کہ اللہ تعالیٰ دولت کا حقیقی مالک ہے اور فرد صرف ایک امانت دار ہے جس کی اوّلین ذمہ داری یہ ہے کہ وہ دولت اور اثاثوں کو اللہ کی رضا کے لیے استعمال کرے۔ جیسا کہ قرآن میں حکم دیا گیا ہے کہ اللہ اور اس کے رسول پر ایمان لاؤ اور جو کچھ اس نے تمہیں سونپا ہے اس میں سے عطیہ کرو۔ پس تم میں سے جو لوگ ایمان لائے اور صدقہ دیا ان کے لیے بڑا اجر ہے۔ (سورۃ الحدید آیت 7)۔ اس لیے دولت ہمارے لیے ایک امتحان بن جاتی ہے کہ ہم اسے کیسے سرمایہ کاری میں استعمال اور خرچ کرتے ہیں۔

اسلامی مالیاتی ذہنیت یہ بھی سکھاتی ہے کہ اللہ تعالیٰ لامحدود حکمت کے ساتھ عطا کرتا ہے اور اس طرح اللہ تعالیٰ نے ہمیں جو کچھ دیا ہے اس پر ہم اطمینان محسوس کرتے ہیں۔ قلت کے خوف سے متاثر سرمایہ دارانہ ذہنیت کے برعکس اللہ اسلام انسان کو اسلام کے ذریعے ایک وسیع ذہنیت بخشتا ہے، جہاں دولت اسی حد تک ضروری ہوتی ہے جو اپنے اور دوسروں کی ضروریات کیلئے کافی ہو۔ کثرت کی ذہنیت رکھنے سے ہمارے ذاتی احساسات محرومی کی طرف جاتے ہیں جسے کم یا ختم کرنا چاہئے۔ جیسا کہ اللہ تعالیٰ قرآنِ پاک میں فرماتا ہے کہ شیطان تمہیں غربت کے امکانات سے ڈراتا ہے اور بخل کے شرمناک کام کا حکم دیتا ہے، جبکہ اللہ تم سے اپنی طرف سے بخشش اور عظیم نعمتوں کا وعدہ کرتا ہے، اور اللہ بڑا فضل والا اور سب کچھ جاننے والا ہے۔” (سورۃ البقرہ آیت 268)۔

ہم نے سرمایہ دارانہ اور اسلامی مالیاتی ذہنیت کے درمیان فرق کو سمجھ لیا اور اب دیکھتے ہیں کہ ہم اسلامی مالیاتی ذہنیت کا اپنی زندگی پر اطلاق کرنے کیلئے اپنے طرز عمل کو کیسے بدل سکتے ہیں۔ ہمیں اعتدال پسند ہونا چاہیے اورحد سے زیادہ بخل یا اسراف سے اجتناب کرنا چاہئے۔ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے نصیحت فرمائی کہ کھاؤ، پیو اور صدقہ کرو۔ اچھا لباس پہنو، لیکن غرور اور اسراف کے بغیر۔ بے شک اللہ پسند کرتا ہے کہ اس کی نعمتیں بندوں پر نظر آئیں۔ (مسند احمد 6656) ہماری زندگی کا زیادہ تر خرچ ہمارے خاندانوں پر خرچ ہوتا ہے جسے اسلام ایک صدقہ سمجھتا ہے جب اللہ تعالیٰ کو خوش کرنے کے لیے کیا جاتا ہے۔ ہمارے نبی صلی اللہ علیہ وسلم اس عقیدے کو تقویت دیتے ہوئے فرماتے ہیں کہ جب کوئی مسلمان اللہ سے ثواب حاصل کرنے کی نیت سے اپنے گھر والوں پر کچھ خرچ کرتا ہے، تو یہ اس کے لیے صدقہ شمار ہوتا ہے۔” (صحیح بخاری 5351)۔

سرمایہ کاری کے معاملے پر اسلام اخلاقی سرمایہ کاری یا اسلامی قانون کے مطابق سرمایہ کاری کو فروغ دیتا ہے۔ اپنی دولت کو حلال سرمایہ کاری میں لگا کر ہم اپنی دولت کے بڑھنے اور آخر میں مزید سخاوت کا امکان بڑھاتے ہیں۔ نبی صلی اللہ علیہ وسلم نے ایک اور حدیث میں سرمایہ کاری کی تعریف کرتے ہوئے فرمایا کہ ابن آدم کا دعویٰ ہے کہ میرا مال، میرا مال۔ اور آپ صلی اللہ علیہ وسلم نے فرمایا: اے ابن آدم! کیا تمہارے پاس کوئی چیز ہے سوائے اس کے جسے تم نے کھایا، جسے تم نے استعمال کیا، یا جسے تم نے پہنا اور پھر ختم ہو گیا یا تم نے صدقہ کیا اور آگے بھیجا؟ (صحیح مسلم 2958)۔ یہ واقعی ہمیں ہدایت کر رہا ہے کہ ہم صرف وہی دولت رکھتے ہیں جو صدقہ میں دی گئی دولت ہے۔ ایک اور حدیث میں ہمارے نبی صلی اللہ علیہ وسلم نے اس بات کی تصدیق کی ہے کہ حقیقی مال وہی ہے جو ہم اپنی زندگی میں صدقہ کرتے ہیں، اور اسی طرح، یہ آخرت کے لیے ہماری روحانی مالیت کو بڑھانے کے عمل میں حصہ لیتا ہے۔ اگر ہم سرمایہ کاری کو ایسے اثاثوں میں تقسیم کرنے کے عمل کے طور پر بیان کرتے ہیں جن سے کوئی مستقبل میں فائدہ اٹھانے کی امید رکھتا ہے تو انسان کا مستقبل دارِ آخرت ہے جہاں انسان دوستی اور خیرات دینے سے بڑی کوئی سرمایہ کاری نہیں ہو سکتی۔

نئی کلاسیکی معاشیات اور سرمایہ دارانہ اخلاقیات نے ہم میں سے بہت سے لوگوں کو اپنے معاشرے اور قوم کے لیے خود غرض بنا دیا ہے۔ بحیثیت مسلمان ہمیں اپنے دلوں کو دولت کی خواہش سے الگ کرنے، دلوں کو صاف کرنے اور معاشرے کی اصلاح کے لیے خیراتی سرمایہ کاری کی ترغیب دینے کی پیغمبرانہ حکمت کی طرف واپس آنا چاہیے۔ اس سلسلے میں ہمارے نبی صلی اللہ علیہ وسلم کے ارشادات ہماری حوصلہ افزائی کا باعث ہیں۔ رسول اللہ ﷺ نے فرمایا کہ سخاوت اللہ کے قریب، جنت کے قریب، لوگوں کے قریب اور آگ سے دور ہے۔ بخل اللہ سے دور، جنت سے دور، لوگوں سے دور اور آگ کے قریب ہے۔ جاہل، سخی بندہ اللہ کو عبادت گزار کنجوس سے زیادہ محبوب ہے۔ (جامع ترمذی 1961)

Related Posts