Meghan Markle wins privacy battle against tabloid paper

LONDON: Meghan Markle said a British tabloid had been held to account for its “dehumanizing practices” after she won a privacy claim against the paper for printing extracts of a letter she wrote to her father.

Duchess of Sussex Meghan sued publisher Associated Newspapers after its Mail on Sunday tabloid printed parts of the handwritten letter she sent to her estranged father Thomas Markle in August 2018.

Last month, her lawyers asked Judge Mark Warby to rule in her favour without the need for a trial which could have pitted her against her father, who gave a witness statement on behalf of the paper and who she has not seen since her wedding in May 2018. Warby ruled the articles were a clear breach her privacy. The newspaper said it was considering an appeal.

“After two long years of pursuing litigation, I am grateful to the courts for holding Associated Newspapers and The Mail on Sunday to account for their illegal and dehumanizing practices,” Meghan said in a statement.

She said the tactics of the paper and its sister publications had gone for too long without consequence. “For these outlets, it’s a game. For me and so many others, it’s real life, real relationships, and very real sadness. The damage they have done and continue to do runs deep,” she said.

Meghan wrote the five-page letter to Markle after their relationship collapsed in the run-up to her glittering wedding to Prince Harry in May 2018, which her father missed due to ill health and after he admitted posing for paparazzi pictures.

In two days of hearings last month, her lawyers said printing the “personal and sensitive” letter was a “triple-barrelled” assault on “her private life, her family life and her correspondence” and plainly breached her privacy.

READ MORE: Megxit punishment: Queen Elizabeth to strip Prince Harry of military titles

The paper argued the duchess intended the letter’s contents to become public and it formed part of a media strategy, pointing out she had admitted in court papers discussing it with her communications secretary.

The tabloid which published extracts in February 2019 said it did so to allow Markle to respond to comments made by Meghan’s anonymous friends in interviews with a US magazine.

The judge ruled the printed extracts were an infringement of her copyright, but said there needed to be a trial to decide damages over the “minor” issue of who owned the copyright because of the involvement of senior royal aides in its drafting.

Meghan and Harry’s relations with Britain’s tabloid press collapsed after they got married, with media intrusion a major factor in their decision to step down last March from royal duties and move to the US. The couple have said they would have “zero engagement” with four papers, including the Daily Mail, accusing them of false and invasive coverage.

“The world needs reliable, fact-checked, high-quality news. What The Mail on Sunday and its partner publications do is the opposite,” said Meghan. “We all lose when misinformation sells more than truth, when moral exploitation sells more than decency, and when companies create their business model to profit from people’s pain.”

Do you want to read authentic news from Pakistan & across the world? So download MM News App Now !